Πρόγραμμα: Ακτές και Βιώσιμη Διαχείριση |
Απευθύνεται σε μαθητές πρωτοβάθμιας (και νηπιαγωγεία) και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Το πρόγραμμα είναι μονοήμερο, διαρκεί περίπου 4 ώρες και διαρθρώνεται ως εξής:
- Παρουσίαση του θέματος στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του κέντρου με τη χρήση οπτικοακουστικών κα διαδραστικών εφαρμογών, προσαρμοσμένων στο επίπεδο των μαθητών. Τα θέματα που παρουσιάζονται είναι ο ρόλος του φωτός και της φωτοσύνθεσης στη θάλασσα, ο κόσμος του πλαγκτού, oι τροφικές σχέσεις, η θαλάσσια χλωρίδα και η πανίδα των βραχωδών και αμμωδών ακτών, οι ανθρωπογενείς δραστηριότητες στις ακτές (λιμενικά έργα, σκουπίδια, ρύπανση κλπ), απειλούμενα και κινδυνεύοντα είδη, το σύστημα και η βλάστηση των αμμοθινών. Τα θέματα αυτά εξειδικεύονται σε σχέση με το τοπικό περιβάλλον και δημιουργούν την προσδοκία για τις βιωματικές δραστηριότητες που ακολουθούν στο πεδίο
- Επίσκεψη στο πεδίο: Μετάβαση στην παράκτια ζώνη της περιοχής των Γουρνών και δραστηριότητες πρώτα σε αμμώδη ακτή όπου γίνεται καταγραφή των αλοφύτων, παρατηρήσεις στις αμμοθίνες και συλλογή σκουπιδιών μέσα από ένα παιχνίδι που σχετίζεται με την καταγραφή του χρόνου διάσπασης του υλικού των σκουπιδιών. Ακολουθεί επίσκεψη σε αβαθή βραχώδη ακτή και συλλογή δειγμάτων φυκών μέσα από τη θάλασσα. Οι μαθητές διεξάγουν αυτές τις δραστηριότητες χωρισμένοι σε 5 ομάδες εφοδιασμένοι με τα αντίστοιχα φύλλα εργασίας.
- Επιστροφή στο ΚΠΕ και διάλειμμα
- Εργαστηριακές δραστηριότητες: στο εργαστήριο του κέντρου οι μαθητές προσδιορίζουν τα πιο κοινά φύκη, μαθαίνουν για τον ρόλο αυτών των ειδών και κατόπιν βγάζουν μικρά ζωντανά βενθικά ασπόνδυλα από αυτά που τα παρατηρούν στα στερεοσκόπια. Ανακαλύπτουν έτσι την αόρατη βιοποικιλότητα της θάλασσας που υποστηρίζει τις τροφικές αλυσίδες. Το εργαστήριο διαθέτει επίσης ενυδρεία που τροφοδοτούνται από τους μαθητές με ζώα που βρίσκουν στα δείγματα, αλλά και με κάμερα που προσαρμόζεται σε στερεοσκόπιο ή μικροσκόπιο και μέσα από υπολογιστή και video projector γίνεται προβολή του οπτικού πεδίου των οργάνων και καταγραφή εικόνων η video.
- Ανάλογα με την ηλικία των μαθητών και τον διαθέσιμο χρόνο του σχολείου έχει σχεδιαστεί και προσφέρεται στο τέλος του προγράμματος μια σειρά δραστηριοτήτων αισθητικής αγωγής όπως ζωγραφική με διάφορες τεχνικές (σε χαρτόνι, πηλό, πέτρα και χαρτοπολτό), κουκλοθέατρο και θεατρικό παιχνίδι